// 15 000 wyszkolonych kierowców

Blog

Bezpieczeństwo podczas jazdy nocą

Jesienią i zimą  podróż częściej niż latem odbywamy po zmierzchu. Spowodowane jest to wcześniej zapadającym zmrokiem i późniejszym świtem.

Jazda w tych warunkach jest zdecydowanie trudniejsza niż w bezchmurny letni dzień.

Jest również wyższe zagrożenie wypadkiem drogowym z udziałem nie tylko kierujących, ale również pieszych, rowerzystów, kierujących pojazdami zaprzęgowymi i ciągników rolniczych. Są oni zdecydowanie słabiej widoczni niż za dnia. Wielu pieszych nie nosi elementów odblaskowych, kierujący pojazdami powolnymi zapominają o konieczności zadbania o sprawne oświetlenie. Jeżeli jeszcze występują opady deszczu, śniegu lub mgła, widoczność jest bardziej ograniczona niż w okresie wiosenno-letnim. Przeszkodę i innych uczestników ruchu dostrzegamy znacznie później.

Na drogach nie oświetlonych widoczność zależna jest nie tylko od sprawnego, prawidłowo ustawionego oświetlenia zewnętrznego pojazdu.

Ważna jest też czystość szyb i lusterek.

I wszystkich świateł zewnętrznych (nie tylko reflektorów), również tylnych i kierunkowskazów, abyśmy wyraźniej widzieli i byli lepiej widoczni dla innych kierujących.

Szyby zakurzone od wewnątrz podczas jazdy nocą mają  mniejszą przejrzystość

Światła pojazdów wymijanych często są niewłaściwie ustawione i oślepiają.

Wielu kierowców zapomina o przełączeniu ze świateł drogowych na mijania zbliżając się do poprzedzających pojazdów i oślepiają przez wsteczne lusterka. Odblask świateł pojazdów nadjeżdżających z przeciwka występujący na mokrej nawierzchni jezdni zamazuje obraz drogi i utrudnia  albo nawet uniemożliwia zauważenie pieszego, czy też rowerzysty. Zauważamy ich znacznie później i mamy problem z prawidłową oceną sytuacji na drodze.

Musimy być świadomi, że ocena odległości i prędkości jest zdecydowanie trudniejsza.

Jadąc nocą po nie oświetlonych drogach powinniśmy zmniejszyć prędkość. Światła mijania oświetlają drogę na odległość 40-50 m. przed samochodem. Na takim odcinku możliwe jest zatrzymanie pojazdu jadącego z prędkością od 60 do 70 km/ godz. Powinniśmy zachować większy, bezpieczny odstęp od poprzedzającego nas pojazdu i omijanego lub wymijanego uczestnika ruchu. Prędkość zmniejszyć do takiej, przy której będziemy w stanie w porę zauważyć przeszkodę i zatrzymać się bezpiecznie nie narażając nikogo na najechanie.

Pamiętać musimy, że błyszcząca się nawierzchnia jezdni może nam się wydawać mokrą , a faktycznie być oblodzoną, co spowodować może poślizg i jeszcze większe zagrożenie bezpieczeństwa.

                                                                                                 Jan Szumiał

                                                                                             Praska Auto Szkoła